Afaceri în vremuri de COVID-19 – Adaptare la mediul online
COVID-19: Impactul Asupra Promovării Online
30/03/2020#lifewithsinaps de acasă – sau experiența WORK from HOME a echipei SINAPS
27/04/202023/04/2020
Coronavirus, pandemie, distanțare socială, criză financiară. Acestea par a fi singurele cuvinte pe care le auzim în ultimele săptămâni în mass-media. Dar pe ce ar trebui de fapt să ne concentrăm atenția? PE ADAPTABILITATE. Adaptabilitate la noua situație socio – economică în care ne-am trezit. Adaptabilitate la viitorul comportament al consumatorilor. Adaptabilitate pentru viitorul afacerilor din România.
Pragmatismul ne poate fi de mare ajutor pentru a reuși să facem față situației actuale în care ne aflăm. Odată cu închiderea tuturor spațiilor publice în care obișnuiam să ne petrecem timpul, a trebuit să reconfigurăm modalitatea de a privi spațiul din imediata apropiere, din propriile case.
Așadar, filmele de la cinema s-au mutat pe canapeaua din sufragerie, cafelele de pe terase sunt luate pe balcon în serviciul acela pentru cafea pe care nu l-ai folosit niciodată, iar antrenamentul de la sală… unde ai mai mult loc în casă.
De aceea, în această perioadă, este esențial ca business-urile să înțeleagă noul comportament al clienților pentru a avea capacitatea de a le livra produse și servicii axate pe nevoile actuale.
Capacitatea de livrare la domiciliu este esențială acum pentru cofetării, patiserii, restaurante, fast-food-uri sau cafenele. Instructorii de fitness și nutriționiștii și-au mutat antrenamentele în online, iar shop-urile de fashion au început să promoveze, mai mult ca oricând ținutele casual, lejere, potrivite pentru timpul petrecut în casă.
În această mare de incertitudine în care ne situăm, tendința este aceea de limitare a cumpărăturilor. Astfel, clienții au ajuns să se gândească de 2 ori înainte să plaseze o comandă. Brandurile trebuie să se adapteze și să fie flexibile pentru a răspunde nevoilor aflate în continuă schimbare.
Ai un business orientat pe offline? Fă-i cunoștință cu mediul online!
Dacă până acum ai fost reticent în a investi timp și bani în această zonă, acum este cel mai propice să te familiarizezi cu mediul online. De ce? Pentru că “mâine” nu va mai fi deloc la fel ca “ieri” din niciun punct de vedere.
De ani buni se tot discută despre digitalizarea afacerilor. Dacă până acum antreprenorii aveau posibilitatea de a pune pe planul 2 și a amâna acest proces, acum sunt puși în fața faptului împlinit. Pandemia a făcut ca această opțiune să devină OBLIGATORIE și esențială pentru a exista o continuitate a afacerii.
Tot mai mulți români fac cumpărături online – 22% dintre românii care au făcut cumpărături online pe perioada stării de urgență au declarat că vor continua să facă acest lucru mai des și după ce starea de urgență va fi ridicată. [SURSĂ]
Ce măsuri poți lua începând de azi pentru a migra afacerea ta cât mai bine și mai rapid pe online?
- Google My Business – Asigură-te ca afacerea ta se afișează corespunzător când cineva caută brand-ul tău, cu ajutorul profilului gratuit de Google My Business.
- Social Media – Conturile de social media ale companiei tale trebuie să fie actualizate. Comunică cu publicul tău, postează și empatizează cu fanii tăi.
- Magazin online la cheie – Dacă te gândești să-ți deschizi un magazin online dar magnitudinea proiectului te compleșește, poți analiza soluții de magazine online “la cheie”, ready-to-use rapid. Gomag este o astfel de platformă, pe care o și poți testa gratuit timp de 15 zile.
- Comenzi Online cu Livrare/Pachet – Dacă ai restaurant, patiserie, magazin alimentar, băcănie – Acum este momentul să livrezi produsele direct acasă sau pregătește pachete cu ridicare din locație.
- Promovare plătită prin Google și Facebook – Cele mai eficiente canale de promovare online în acest moment sunt Google și Facebook Ads.
Urmărește și anticipează comportamentul cumpărătorului
La începutul acestei pandemii, oamenii s-au grăbit să-și satisfacă nevoia de bază: hrana cea de toate zilele + hârtie igienică (muuultă hârtie igienică) și produse de curățare / dezinfectante. Valul acesta de nevoi s-a risipit și treptat și-au făcut loc altele.
Statul în casă a generat vânzări spectaculoase în ceea ce privește accesoriile adaptate sportului în casă, electrocasnicele și articolele din sfera gaming online sau board games.
Paul Marsden, psihologul specializat în motivația și bunăstarea consumatorilor susține ideea conform căreia: „Cumpărarea de panică poate fi înțeleasă raportându-ne la cele trei nevoi psihologice fundamentale.”
Aceste nevoi sunt:
• Autonomia sau nevoia de control asupra propriilor acțiuni
• Nevoia de conectare sau nevoia de a face ceva pentru beneficiul familiei
• Nevoia de competență – necesitatea de a simți că facem alegerea corectă.
Acești factori psihologici sunt aceleași motive pentru care „terapia la cumpărături” este un răspuns la multe tipuri diferite de crize personale, care în vremea unei pandemii se înmulțesc. Prin urmare, luptele date în supermarketuri pe hârtie igienică, făină și drojdie se pot explica prin prisma încercării de a atenua starea de criză interioară pe care oamenii au simțit-o la începutul acestei pandemii.
Cum reacționează generațiile la criză?
Însă, este bine de analizat modalitatea în care reacționează generațiile la această situație. Răspunsul la COVID-19 a fost nu a fost unul universal din partea tuturor grupurilor de vârste. De aceea, mai mult ca oricând, este important pentru orice business, să cunoască publicul țintă și să urmărească în permanență evoluția comportamentului acestora de cumpărare.
1. Generația Y și Generația Z
În timp ce oamenii în general sunt îngrijorați de pandemia în creștere, generațiile tinere își modifică vizibil comportamentele de cumpărare. Un sondaj efectuat asupra consumatorilor din SUA și U.K. a constatat că 96% dintre Generația Y și Generația Z sunt îngrijorați de pandemie și de efectele sale asupra economiei.
Această preocupare îi determină să-și schimbe comportamentul de cumpărare reducând drastic bugetele cheltuite și axându-se pe achiziționarea strictului necesar.
Generația Y (Millenials) – este formată de adulții zilelor noastre (între 24 și 39 de ani). Ei sunt cei care și-au petrecut cea mai mare parte a copilăriei și adolescenței fără smartphone și social media și care pun accent pe ”experiențe”. Acestea cântăresc destul de mult în decizia finală de cumpărare.
Generația Z – sau ”nativii digitali” sunt persoanele născute la mijlocul anilor 90 și principala caracteristică a acestora este aceea că au crescut cu social media și tehnologia mobilă.
2. Generația Baby Boomers și Generația X
Deși sunt îngrijorați de COVID – 19 și efectele sale asupra economiei, generațiile mai în vârstă sunt mai puțin preocupate decât generațiile tinere. În consecință, obiceiurile acestora de cumpărături nu s-au modificat într-o măsură prea mare, ci și-au păstrat comportamentul de consum avut și înainte ca Pandemia să pună stăpânire pe Glob.
Generația Baby Boomers sunt reprezentați de cei născuți între anii 1945 – 1964, după cel De-al Doilea Război Mondial când vremurile erau prospere, iar natalitatea a cunoscut un “Boom”, de unde vine și denumirea.
Generația X mai este denumită “generația cu cheia la gât” și sunt cei născuți între anii 1965 și 1979. Aceștia și-au petrecut adolescența în perioada de expansiune a televiziunii și sunt familiarizați cu tehnologia, însă sunt destul de sceptici când vine vorba de tranzacțiile online.
Online-ul menține socializarea în vremuri de pandemie și business-urile în viață
Deoarece oamenii au îmbrățișat distanțarea socială ca o modalitate de a încetini răspândirea noului coronavirus, în mod natural a existat o abandonare a cumpărăturilor din offline.
În acest caz, automat ne gândim că business-urile ar trebui să înregistreze o creștere substanțială a comenzilor online pentru că oamenii apelează la comerțul electronic pentru a achiziționa articolele pe care altfel le-ar fi cumpărat personal. Corect!
De pildă, cel mai mare retailer din România susține că distanțarea socială provocată de pandemia COVID-19 a îndreptat vânzările spre o pantă ascendentă, astfel încât au crescut cu 30% față de o perioadă normală în eMAG și peste 40% în eMag Marketplace.
De asemenea, dacă înainte de această pandemie, clienții erau reticenți în a plăti cu cardul în momentul în care efectuau o comandă online, astăzi lucrurile s-au schimbat radical. Iulian Stanciu, CEO eMAG a afirmat următoarele lucruri:
„Un element foarte important îl reprezintă creşterea plăţilor cu cardul. De la 40% a crescut spre 60%, în Bucureşti este chiar 70%. Vom continua să recomandăm plata cu cardul, este cea mai sigură şi din punct de vedere securitate, dar şi din punct de vedere riscuri pentru sănătate (banii cash pot transmite virusul, conform Ministerului Sănătăţii)”
Ce înseamnă acest lucru? Faptul că oamenii din România scapă, ușor – ușor de concepția plății ramburs și utilizează tot mai mult plata pe loc prin intermediul cardurilor. Astfel, ei au început să aibă încredere în cumpărăturile online și să le integreze în viața de zi cu zi fără să mai aibă reticențele de dinainte de pandemie.
Bineînțeles că această schimbare s-a produs datorită dorinței de distanțare socială și a faptului că majoritatea magazinelor (în afară de cele alimentare), au fost închise. SINTETIZÂND: viața de după COVID va aparține digitalului.
În concluzie: Cum ne adaptăm în vreme de COVID-19?
Nu putem ști cu certitudine când ne vom întoarce la viețile noastre sau dacă vom mai avea vreodată aceleași obiceiuri. Orice prognoză râmâne doar la stadiul de prognoză și nimic mai mult.
Dar la întrebarea de mai sus putem răspunde cu încredere: ADAPTEAZĂ-TE la mediul ONLINE!
Cum? Prin intermediul rețelelor de socializare și / prin intermediul site-urilor. Dacă deja știi cum funcționează lucrurile în acest mediu, este timpul să îți îndrepți atenția 100% asupra nevoilor și cerințelor clienților. În schimb, dacă ești abia la început – pornește, testează, învață și crește.
Afacerile ce au mizat în perioada asta pe mediul digital și și-au creat cu succes o identitate pe internet – vor avea parte de succes în continuare. Mai devreme sau mai târziu orice companie, de mici sau mari dimensiuni, va fi nevoită să aibă prezență online, așă că.. De ce sa nu începi acum?