Strategie de marketing pentru afaceri la început de drum
Cum să-ți promovezi afacerea prin Google Ads, în 2023
23/02/2023Magazin online în Rep. Moldova: importanța strategiei de marketing
13/06/202305/04/2023
Deții o afacere sau vrei să promovezi un brand nou, într-un mod cât mai clar, concis și coerent? Atunci ai nevoie de o strategie de marketing, înainte să investești în promovarea online. Aceasta te va ajuta să definești viziunea și valorile companiei, ca mai apoi să le comunici publicului țintă, pe toate canalele relevante.
Iată 10 pași esențiali pentru crearea unei astfel de strategii, care să-ți aducă rezultate pe termen lung.
- Stabilește obiective SMART
- Ține cont de mixul de marketing
- Analizează concurența
- Identifică publicul țintă și profilul clientului tău ideal
- Creează o identitate vizuală aparte
- Alege direcțiile generale de comunicare
- Creează conținut relevant pentru fiecare context
- Alocă bugetul exact acolo unde trebuie
- Construiește relații de încredere
- Nu uita de măsurarea rezultatelor
1. Stabilește obiective SMART
Începe prin a seta obiectivele majore de promovare pentru afacerea ta. Important este ca acestea să fie SMART, adică specifice, măsurabile, accesibile, relevante și încadrate în timp. De exemplu, ți-ai putea propune o „creștere a vânzărilor categoriei X de produse cu 20% în următoarele trei luni”.
Ca să dezvolți o companie sustenabilă pe termen lung, stabilește câteva obiective pentru toate ariile de interes, de la vânzări la gama de produse și până la notorietatea brandului. Ulterior, poți extrapola aceste așteptări într-un plan de marketing amănunțit, în care să detaliezi și cum le vei atinge, punct cu punct.
2. Ține cont de mixul de marketing
Alături de obiectivele de mai sus, mixul în cauză trebui să stea la baza oricăror acțiuni de promovare și investiții ulterioare în afacerea ta. Acesta este format din 4 piloni (4P):
- Produsul: Ce vinzi?
- Prețul: Care este prețul?
- Plasamentul: Unde vei vinde produsul?
- Promovarea: Unde vei promova produsul?
Răspunde cu atenție la aceste întrebări esențiale, dacă vrei să-i imprimi brandului tău o direcție clară. Astfel, vei răzbate mai ușor prin zgomotul de fundal de pe piață, fără a te lăsa copleșit de toate opțiunile disponibile. Apoi, pe măsură ce contextul sau prioritățile tale se vor schimba, vei putea reveni periodic asupra răspunsurilor și a strategiei alese.
3. Analizează concurența
Ca să afli ce te diferențiază de concurență, trebuie să-ți cunoști bine competitorii direcți. Ia-ți timpul necesar să observi cum își prezintă ei produsele sau serviciile, pe ce canale de marketing și care dintre strategiile lor prind mai bine la public. Așa poți să le descoperi punctele slabe, dar și pe cele forte, ca să fii gata pentru orice provocare.
Cercetarea ta de piață ar mai trebui să includă și:
- Dimensiunea pieței și a nișei tale, inclusiv numărul de clienți pe care l-ai putea atrage în mod realist, acum și în viitor
- Lacunele pieței și modul în care afacerea ta le poate suplini
- Schimbările economice și politice care ar putea afecta piața pe termen lung
4. Identifică publicul țintă și profilul clientului tău ideal
Dacă vrei ca strategia ta de marketing să funcționeze, e important să ai în minte un profil al clientului ideal, numit și buyer persona. Gândește-te la datele demografice, la cum ar arăta acesta, ce interese și ce tipare comportamentale ar avea. Astfel, vei înțelege mai bine dorințele, dar și problemele cu care se confruntă potențialii tăi clienți.
Apoi, vei putea să le oferi soluțiile cele mai potrivite, prin:
- Segmentare – Efectuează cercetări, urmărește statisticile oferite de programele de publicitate online, dar nu uita să-ți intervievezi și clienții actuali, ca să înțelegi de ce și cum au ajuns la tine.
- Targetare: Investește isteț în reclame cât mai personalizate, direcționate spre cei cu adevărat înclinați să cumpere de la tine. Drept urmare, rata conversiilor va crește și vei avea mai multe resurse de reinvestit în afacere.
- Poziționare: Pune accentul pe ce te diferențiază față de ce există deja pe piață și ce beneficiu unic poți să le oferi consumatorilor. Menționează acest beneficiu, cunoscut drept Unique Selling Proposition (USP), în toate comunicările și materialele de promovare. Astfel, brandul tău va deveni unul memorabil, ușor de reperat în mulțime.
6. Creează o identitate vizuală aparte
Identitatea vizuală este un diferențiator deosebit de important pentru un business, în mediul online sau offline. Aceasta îți va pune brandul pe hartă și îi va conferi autoritate sau îți poate submina întreaga strategie de marketing. Așadar, apelează la profesioniști și investește în crearea unui logo, a unei pagini web și a altor elemente vizuale moderne și de calitate, care să te reprezinte așa cum se cuvine.
7. Alege direcțiile generale de comunicare
Acum că ai văzut ce face concurența și ai o identitate vizuală demnă de afișat oriunde, oricând, e timpul să decizi cum vei comunica mesajul și identitatea brandului. De la website la social media, publicitatea on și offline și campaniile de PR, posibilitățile sunt aparent nelimitate.
Dincolo de metodele deja clasice de comunicare, o bună strategie de marketing ține cont și de tendințele emergente. Clipurile scurte sau așa-zisele reels, marketingul prin micro-influenceri și noile platforme de nișă – toate îți oferă oportunități creative de promovare, pe care e bine să le ai în vedere.
8. Creează conținut relevant pentru fiecare context
Marile rețele sociale ocupă, în continuare, un loc central în strategiile și planurile de marketing, deoarece fiecare tip de client se află pe cel puțin una dintre aceste platforme. Iar în ultimii ani, e-mail marketingul și-a recâștigat popularitatea, pe măsură ce creșterea organică e tot mai greu de atins pe site-uri precum Facebook sau Instagram. Prin buletine informative, campanii promoționale și e-mailuri tranzacționale, companiile ajung mai ușor la clienți, cu beneficii de ambele părți.
În plus, potrivit HubSpot Research, „jumătate dintre specialiștii în marketing folosesc videoclipuri pentru publicitatea online, 33% postează articole pe bloguri și 28% alocă bugete pentru realizarea de podcasturi sau alte tipuri de conținut audio.
Bineînțeles, pentru toate căile de comunicare și conturile deschise în numele brandului vei avea nevoie de un conținut creativ și adaptat. Ca să nu mai spunem de energie și timp. De aceea, e de preferat să mizezi pe calitate, în detrimentul cantității, mai ales că standardele consumatorilor au crescut și ele. Și nu uita ca tot ce postezi sau trimiți să fie optimizat pentru mobil și formatul cerut de fiecare platformă în parte.
5. Alocă bugetul exact acolo unde trebuie
Înainte de a merge mai departe, ia în considerare bugetul prin care-ți vei susține inițiativele de promovare. Dacă nu dispui de o sumă consistentă, concentrează-te pe două-trei obiective care-ți vor aduce cel mai mare ROI, cu un efort financiar rezonabil. De pildă, deschiderea unui shop online, crearea de conținut foto-video sau investiția în campanii PPC de mare impact.
Promovarea targetată prin Google Ads, Facebook Ads, TikTok Ads și alte tipuri de reclame plătite îți plasează brandul în fața celor mai predișpuși să cumpere de la tine, de pe acele canale. Desigur, nu e necesar să fii prezent peste tot, însă fiecare platformă importantă are o audiență aparte, pe care merită să o aduci de partea ta.
O agenție full-service, așa cum este Sinaps, te poate ajuta să creezi o strategie unitară de promovare pe canale multiple, ca să nu ratezi nicio oportunitate. Astfel, investițiile făcute se vor susține reciproc și îți vor aduce vânzări accelerate, dar și vizibilitatea de care ai nevoie, mai ales la început de drum.
9. Construiește relații de încredere
Managementul comunității online și serviciul pentru clienți sunt cruciale pentru orice afacere, fie ea nouă sau cu tradiție. Gândește-te la cum vei interacționa cu clienții și cum le vei veni în întâmpinare, cu răspunsuri coerente și pertinente la toate întrebările lor. Apoi, alocă personalul necesar, potrivit și pregătit să-ți reprezinte brandul.
Astfel, vei construi o relație de încredere cu publicul tău, lucru de neprețuit în era digitală, unde informația circulă cu viteza luminii. Iar clienții loiali îți vor duce strategia de promovare și mai departe, prin engagement, recomandări și recenzii autentice.
10. Nu uita de măsurarea rezultatelor
Marketingul cere o implicare constantă, acum și pe termen lung. Așadar, va trebui să fii mereu prezent și să îți modifici strategia în mod periodic, pe măsură ce afli mai multe despre publicul țintă, consumul media, procesul de cumpărare și contextul global. Din fericire, metodele de promovare online îți permit să analizezi intențiile clienților, în fiecare etapă din pâlnia de vânzare.
Ca să te asiguri că mergi în direcția potrivită, urmărește rezultatele tuturor obiectivelor și campaniilor tale. Dacă tipul de conținut pe care-l postezi nu mai prinde ca altădată, schimbă formatul sau momentele în care comunici. Dacă marketingul prin e-mail nu-ți mai aduce lead-uri sau clienți recurenți, apelează la teste A/B. Modifică subiectul e-mailului, reformulează îndemnul la acțiune (CTA) și alternează zilele de expediere, până găsești o variantă optimă.
În plus, pentru date și mai concrete, monitorizează câțiva indicatori de performanță (KPI) esențiali, precum:
- Costul de achiziție a clienților
- Traficul organic obținut
- Rata de conversie
- Rata de abandon a coșului de cumpărături
- Valoarea medie a comenzii, printre multe altele.
Acordă atenție fiecărei etape din acest proces și vei obține rezultate pe măsură, chiar și pe cont propriu. Apoi, când ești gata să-ți maximizezi investiția și să-ți duci afacerea la nivelul următor, îți recomandăm să apelezi la o agenție specializată.
La Sinaps, am acumulat o experiență de mai bine de 10 ani în implementarea strategiilor de marketing digital și un portofoliu cu peste 1000 de clienți. Contactează-ne și hai să vedem ce putem face împreună, pentru brandul tău.