GO4GA4 – Google Analytics 4 – Ce este, de ce este diferit și cum se instalează?
Sinaps împlinește 9 ani
07/03/2022Black Friday 2022 – Date & Viziunea agenției
29/11/202220/06/2022
Google Analytics reprezintă una dintre principalele unelte folosite de orice business pentru a măsură și a întelege cine sunt utilizatorii care interacționează cu site-ul lor și în ce mod o fac.
Începând cu data de 1 Iulie 2023, varianta Universal Analytics nu va mai fi disponibilă pentru măsurarea datelor, astfel că toate site-urile sunt nevoite să facă trecerea la varianta mai modernă a platformei, numită și Google Analytics 4.
După această dată, toate proprietățile Universal Analytics vor deveni read-only, iar spre finalul anului 2023, toate datele înregistrate de versiunea veche de Analytics vor fi șterse, fără a mai putea fi recuperate.
Din acest motiv este important ca trecerea la versiunea de Google Analytics 4 să se facă treptat, însă cât mai curând, pentru a putea măsura și compara date în decursul unui an întreg, până când versiunea de Analytics Universal va fi complet eliminată.
Diferența dintre varianta Universal Analytics și Google Analytics 4 este una semnificativă din mai multe puncte de vedere, astfel că scopul acestui articol este să detaliem care sunt aceste schimbări și de ce este important să se facă trecerea cât mai curând la această nouă versiune.
Principalele diferențe între Universal Analytics și Google Analytics 4
1. Useri în loc de sesiuni
Una din principalele modificări care intervine odată cu noua versiune de Google Analytics este faptul că se face trecerea de la raportarea sub forma de sesiuni la raportarea sub forma de utilizatori.
Ce inseamna acest lucru?
Cu versiunea actuală de Universal Analytics, un utilizator poate avea una sau mai multe sesiuni. De exemplu, un utilizator vede un produs în newsletter-ul unui magazin și dă click pentru că este interesat. El ar dori să cumpere, dar face o căutare pe Google pentru un produs asemănător, după care dă click pe un produs al aceluiași site. Acestea vor fi înregistrate de către Universal Analytics ca fiind 2 sesiuni diferite, chiar dacă utilizatorul nu a părăsit site-ul în niciun moment.
Google Analytics 4, în schimb, va raporta o singură sesiune. Astfel, prin această schimbare vom observa mai puține sesiuni, însă nu e cazul să ne alarmăm, deoarece aceste date vor fi mai aproape de realitate.
2. User engagement în loc de bounce rate
În versiunea curentă de Universal Analytics, bounce rate-ul este înțeles că o vizită a utilizatorului pe o singură pagină, fără ca acesta să facă o altă acțiune.
De exemplu, intră pe site și, indiferent cât de mult timp petrece doar pe acea pagină, dacă nu face și altă acțiune (ex. Vizită pe altă pagina), el va fi măsurat în acest indicator.
În schimb, odată cu trecerea la Analytics 4, noțiunea de bounce rate dispare si este înlocuită de user engagement.
Pe scurt, un utilizator va fi considerat engaged dacă va vizualiza mai mult de o pagină sau dacă va petrece mai mult de 10 secunde pe pagină.
Totodată, această schimbare ne permite să înțelegem traseul și comportamentul utilizatorilor pe site-ul nostru mai clar decât o făcea versiunea Universal Analytics.
3. Tracking fără cookies
Google Analytics 4 a fost creat cu scopul de a elimina complet nevoia de cookie-uri în urmărirea activității utilizatorilor.
Un cookie reprezintă un fișier local care stochează anonim o serie de date despre un utilizator odată ce acesta accesează un site și sunt extrem de folositoare în special în campaniile de remarketing.
Problema cu aceste cookie-uri intervine din momentul în care acestea pot urmări activitatea și pe alte site-uri cu care interacționăm, nu doar cu site-ul cu care am interacționat prima dată.
Acestea sunt cunoscute drept third-party cookies iar scopul lor este să genereze o mai bună înțelegere a comportamentului utilizatorului, însă cu noile reglementări în materie de protecție a datelor cu caracter personal, aceste cookie-uri pot deveni problematice.
Pe de altă parte, există cookie-uri care sunt folosite doar de către site-ul sursă, care sunt mai ușor de acceptat de către utilizatori întrucât activitatea nu le este urmărită și pe alte canale.
Ele sunt denumite first-party cookies, iar ca exemplu ar fi cookie-urile care țin minte ce produs ai adăugat în coș.
Acestea sunt și cookie-urile pe care se bazează noua variantă de Google Analytics 4.
Totodată, cu noul sistem de tracking al utilizatorilor, bazat pe machine learning și prin modelul de atribuire folosit vom putea oferi credit corect canalului de pe care s-a generat o acțiune pe care noi o urmărim. Astfel, se face trecerea de la modelul de atribuire “Last Non-Direct Click” folosit de Universal Analytics, la “Data Driven”, folosit de Google Analytics 4.
Prin această schimbare ne putem aștepta ca în viitor să nu mai fie nevoie de cookie-uri pentru urmărirea activității utilizatorilor.
4. Măsurarea datelor bazată pe event-uri.
În versiunea de Universal Analytics este folosit un model de atribuire bazat pe sesiuni și vizualizări de pagină. În schimb, Google Analytics 4 se bazează pe măsurarea event-urilor și parametrilor.
În timp ce versiunea veche de Analytics se bazează pe Page views, GA4 înțelege faptul că utilizatorii pot efectua mult mai multe acțiuni pe o pagină, în afară de un simplu click.
Utilizatorii pot da scroll pe pagină, pot da click pe diferite butoane sau link-uri către alte surse, pot urmări un video etc.
Toate acestea sunt event-uri care pot fi urmărite în GA4, astfel că aproape orice interacțiune pe care o poate face un utilizator pe site poate fi trecută ca un event si poate fi măsurată.
Astfel, fiecare event poate avea (deși nu este obligatoriu) diferiți parametri.
De exemplu, în versiunea Google Analytics 4 există un event pentru page_view care poate avea ca parametri page_location (URL-ul paginii), page_title (titlul paginii) etc.
Cum instalăm Google Analytics 4?
Instalarea Google Analytics 4 pe lângă versiunea de Universal Analytics se poate face foarte ușor, din doar câteva click-uri.
Notă: Pașii descriși mai jos vor funcționa doar dacă avem versiunea de Universal Analytics instalata prin gtag.js. Altfel, va trebui să instalăm Analytics 4 fie prin adăugarea unei bucăți de cod în site, fie prin Google Tag Manager.
Pentru a instala Google Analytics 4 pe lângă Universal Analytics, trebuie să urmezi pașii următori:
- Loghează-te în contul tău de Google Analytics
- În partea din stânga jos, apasă pe rotița pentru a ajunge în secțiunea de Admin
- Dacă ai mai multe conturi sau proprietăți, asigură-te că te afli în proprietatea în care dorești să instalezi Google Analytics 4
- In secțiunea Property, apasă pe prima opțiune “GA4 Setup Assistant”
5. Dăm click pe butonul albastru “Get Started”
6. Ne asigurăm că este bifată opțiunea “Enable data collection using your existing global site tag(s)” și dăm click pe butonul de “Create Property”.
7. Din acel moment cele 2 versiuni de Google Analytics (Universal și Google Analytics 4) sunt create și ambele vor înregistra date în paralel. Pentru a ajunge la interfața de Google Analytics 4, dăm click pe butonul de “Go to your GA4 Property”.
Pentru a instala Google Analytics 4 prin Tag Manager trebuie să urmezi pașii următori (Nota: Trebuie sa ai deja instalat Google Tag Manager în site pentru a urmări acești pași):
1. Deschide http://tagmanager.google.com și loghează-te în cont.
2. Selectează containerul care este instalat pe site-ul tău
3. Mergi în secțiunea “Etichete”:
4. Dăm click pe butonul “Eticheta Nouă”.
Ni se va deschide o nouă secțiune în care va trebui să edităm 3 lucruri: Numele etichetei, configurarea acesteia și ce anume o declanșează. Astfel, în partea de sus redenumim eticheta într-un mod clar și ușor de înțeles încât sa știm pe viitor ce reprezintă aceasta.
5. În pasul următor trebuie să dăm click pe butonul de “Configurație etichetă”, moment în care ni se vor deschide mai multe opțiuni din care putem alege.
7. În continuare va trebui să adaugăm un cod de măsurare. Acest cod este unic și a fost creat în momentul în care a fost setată versiunea nouă de Google Analytics 4.
Pentru a găsi acest cod, lăsăm fereastra de Tag Manager activă și deschidem o nouă fereastră către contul de Google Analytics. Apoi, în secțiunea Admin, apăsăm pe Setup Assistant și avem opțiunea “Tag installation”. Dăm click pe săgeata din dreapta.
8. Ni se va deschide o nouă fereastră numită Data Streams. Va trebui să creezi o nouă configurație web, dând click pe Add stream – Web.
9. Completăm URL-ul site-ului și numele, după care dam click pe “Create stream”.
10. Ni se deschide o nouă fereastră în care putem vedea mai multe detalii, inclusiv “Measurement ID”, în partea dreaptă. Copiem acel cod și revenim în fereastra de Tag Manager.
11. Revenind în fereastra de Tag Manager, în secțiunea “Codul de măsurare” introducem ID-ul pe care l-am copiat deja.
12. În pasul următor trebuie să setam când anume să se declanșeze acest tag. Dăm click pe secțiunea “Declanșare” în partea de jos, apoi dăm click pe All Pages, intrucât vrem ca această etichetă să se declanșeze pe toate paginile. Apoi apăsăm SAVE.
Pentru a fi siguri că am instalat corect Google Analytics 4, după ce am salvat modificările, dăm click pe butonul “Previzualizați”. Ni se va deschide o nouă fereastră în care trebuie să introducem link-ul către site-ul nostru, după care dam click pe Connect.
Ni se va deschide site-ul pe care l-am introdus, iar atunci când revenim în fereastra de Tag Manager, dăm click pe proprietatea de Google Analytics 4 și vom vedea faptul că s-a declanșat eticheta pe care am setat-o mai devreme.
Concluzie
Odată cu anunțul celor de la Google privind oprirea completă a colectării datelor prin Universal Analytics începând cu Iulie 2023, orice business trebuie să se adapteze la noile tehnologii și să instaleze în timp util Google Analytics 4.
Recomandarea noastră este ca această versiune să fie instalată cât mai curând pentru site-urile care au deja un istoric, pentru a putea face analize comparative de la un an la altul și de la o lună la alta.
Folosește ambele versiuni în paralel, cât timp ele vor fi disponibile, și fă ca aceasta tranziție să fie una cât mai naturală, deoarece fie că ne place, fie că nu, Google Analytics 4 reprezintă acum atât prezentul cât și viitorul.